Fråga:
Få bättre support än Slic3r genererar
TextGeek
2016-05-04 07:47:04 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag hittade en fin modell för ett fartyg från spelet "Eve". Den har inte en plan botten, så den behöver stödmaterial. Men Slic3r genererar flera dussin små stödpelare, och en efter en lossnar de från byggplattan. När de blir långa ökar naturligtvis hävstången, och eftersom de är så små att de inte har mycket område i kontakt med sängen, så separerar de. Så småningom slog sig hela modellen loss, vände sig lite, och eftersom jag gick på middag fortsatte den att skriva ut ... se nedan. Jag tror att huvudproblemet är dålig stödmaterialgeometri, men kontrollerna i Slic3r för stödmaterial verkar inte ge många alternativ.

Hur kan jag få bättre supportmateriallayout? Åh, det här är förresten PLA.

Rifter fail

(bifogar frågan för att kunna sätta in bilden)

Jag försökte en massa saker, och MeshMixer-stödet, plus att lura med flera inställningar, fick det att komma ut ganska bra. Tack till alla, särskilt @Tormod!

enter image description here

Jag märkte att din fråga har några tillgängliga svar och har varit öppen ett tag, bara nyfiken på om något av de tillgängliga svaren kunde hjälpa. Om inte, vilka frågor har du fortfarande?
@tbm0115 - Jag har haft en liten förbättring från att spela med supportinställningarna för slic3r, men det är fortfarande ganska dåligt på modeller som denna. Har också spelat med lagerhöjd, extruderingshastighet och temperatur. Jag behöver fortfarande prova annan skivprogramvara eller utforma supporten manuellt.
Har du åtgärdat problemen i dina skrivarinställningar? Det verkar för tidigt att skylla på skivaren för att ha misslyckats när skrivaren inte kan göra exakt vad skivaren försöker få den att göra. @darth-pixel ger mycket bra poäng nedan.
Fyra svar:
Tormod Haugene
2016-05-04 11:04:34 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag vet att många Slic3r-användare - inklusive mig själv - lägger till stödmaterial till själva modellen innan det importeras till Slic3r.

Jag gillar personligen MeshMixer för supportgenerering, eftersom supporten är mycket mer förutsägbar och lätt borttagbar. I komplicerade fall lägger jag också till stöd i min CAD-programvara.

Även om det inte är gratis, ska supportgenerering i Simplify3D vara bra, vilket möjliggör anpassad placering.

Jag hittade också den här recensionen som jämför supportinställningar i Meshmixer, Slic3r och Cura ganska bra. Här är sammanfattningen:

Meshmixer>

Detta stöd var det mest effektiva i materialanvändningen men det krävdes mest manuell justering för att skriva ut korrekt. Dessutom var märkena som lämnades en gång borttagna mer märkbara än Cura och (ibland) Slic3r. Medan inställningarna troligen kunde modifieras ytterligare för att förbättra prestandan verkar denna supporttyp vara den mest begränsade för framtida förbättringar.

Slic3r)

Supportens prestanda var variabel - överlägset bäst i vissa situationer (rävhuvud och berättelse) dock det värsta att ta bort med de mest uppenbara märkena i andra områden av samma modell. Detta kan bero på mina valda inställningar och med lite mer justering kan jag få bättre resultat. Den mest uppenbara allmänna bristen är att den inte lämnar ett tillräckligt stort mellanrum mellan stödet och modellerna som inte stöds (som rävbenen eller planteringsens nedre rötter)

Cura

Medan vissa av stödet lämnade märken var det totalt sett det enklaste att generera support som fungerade konsekvent bra. Återigen men små justeringar kan förbättra detta ytterligare för specifika modeller.

Sammantaget vinner Cura min "ingen tid att finjustera - måste få det att fungera nu".

Jag skulle lägga till MatterControl som jag använder med framgång. Det lägger till mycket enkelt men styvt stödmaterial.
Jag har precis laddat ner MeshMixer och provat det, och supporten ser mycket robustare ut (plus ser lättare ut att fästa. Har inte skrivit ut från det ännu, men jag ska ge det och / eller några av de andra ett försök. Mycket hjälpsamma pekare, tack , @Tormod!
Det är bra att höra, @TextGeek!
darth pixel
2016-05-04 09:42:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag ser viktigare saker på ditt foto.

  1. Glödtrådsskikt klistras inte ihop, inte ens på det första skiktet (på sängen).
  2. Nästa är att linjer inte är raka men de är vågiga.

Detta föreslår att du bör försöka

  • höja HE-temperaturen
  • ställa in hastigheten för det första lagret (20% av normal hastighet)
  • minska det första lagrets tjocklek
  • öka extruderingshastigheten för det första lagret

Naturligtvis finns det andra typer av stödmaterial (som svarar på din fråga) . Den mest stabila bör vara honungskaka men det fungerar inte för dig om du inte justerar utskriftsparametrar.

Tack, flera idéer där som verkar värda att prova. Jag har undrat över extrudering också, men hade inte tänkt på temperaturen och första skiktets hastighet. Kommer att posta tillbaka efter att ha provat några av dessa.
Vågigheten är bättre efter att jag justerat iGus linjära bild för X-axeln - det tog lite att göra för att bli av med överflödigt "spel" där. Bara en liten förbättring av stabiliteten hos silc3r-stödkolonnerna, dock (hittills).
@TextGeek skulle du dela några bilder så att vi kunde se hur det går? Kanske några bilder från olika vinkel för att se resultat från sidan?
albseb
2016-05-04 11:21:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har inte använt Slic3r så mycket. Men jag antar att inställningarna fortfarande ska vara desamma.

Är det också dessa flottar? De ser ofullständiga ut: du kanske vill kontrollera din utjämning igen.

Dessutom försök att öka tjockleken på stödmaterialet. Gör det fyrkanter eller något, eftersom det ger mycket bättre styrka.

Dessutom, om det finns en inställning för att manuellt placera stöd, kan du prova det. Simplify3D hade det alternativet och det gjorde underverk för få av våra projekt.

thopiekar
2016-05-04 13:32:57 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Enligt min åsikt verkar det som om sängförskjutningen inte är optimal. Jag ser att du använder det blå bandet, vilket är bättre än något annat band. Som nästa steg skulle jag rekommendera att prova olika typer av lim.

Jag håller med Tormod Haugene och kan också rekommendera Cura. Du kan också experimentera där med många parametrar och efter en tid får du en känsla av hur du skriver ut dina saker framgångsrikt. Titta bara på nedladdningssidan på Ultimaker för applikationen och om det finns problem med programvaran kan du känna gratis att rapportera problem på GitHub.

Hälsningar



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...