Fråga:
Vidhäftningsproblem (problem med värmebädd eller extruder)
dale
2018-06-15 03:04:54 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har problem med övergången från det första lagret till det andra. Det verkar som att det första lagret inte stannar på den varma sängen och extrudern drar runt den och skapar en glödtråd.

  • Är det här en "höjdproblem" eller "hotbed-temperature issue"?

Jag beställde också en ny glastopp.

  • Kan jag ta bort tejpen som låg på hotbedet när den kom i förpackningen?
Behöver du mer information: skrivare, skivprogramvara, inställningar (temps och lagerhöjder), hastighet
Har du hittat och åtgärdat problemet? Om ja, har svaret nedan lett dig till lösningen? Vänligen rösta för att acceptera svaret så att den här frågan inte stöts upp en gång i taget och kan tas bort från den obesvarade frågelistan. Du kan till och med lägga till din egen lösning och acceptera det efter 48 timmar! Uppdatera din fråga om du inte har kunnat ta itu med problemet.
Ett svar:
0scar
2018-06-15 03:30:32 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Om det första lagret inte klibbar fast vid sängen kan det orsakas av flera problem. Vanligtvis spelar höjden på det första lagret en viktig roll, liksom sängens planhet. Temperatur kan definitivt också spela en roll; du vill att temperaturen ska vara nära eller vid glasövergångstemperaturen för plastfilamentet när det är i ett slags flytande tillstånd.

Personligen hatade jag originaltejpen som följde med sängen eller det blå bandet jag köpte separat. Ytfinishen är inte i närheten av att skriva ut direkt på aluminiumbädden eller på en glasplatta. För vidhäftning bör en PVA-baserad spray (t.ex. hårspray eller dyrare specialtrycksspray som 3DLAC eller till och med en limpinne) användas eftersom den blir mycket klibbig vid förhöjda temperaturer.

Tejpen kan tas bort , men bör ersättas med något som håller fast i glödtråden, se föregående stycke. Jag tog bort tejpen efter dag ett, jag byggde mitt kit och började skriva ut direkt på aluminiumbädden med den klibbiga sprayen.

För att svara på dina frågor bestämmer följande checklista i vilken ordning du ska lösa ditt problem. :

  1. Kontrollera först munstyckets läge relativt sängen. detta bör helst vara tjockleken på ett vanligt A4-papper.
  2. Se till att sängen är jämn. vad menas att sängen är relativt jämn i förhållande till munstycket, inte vattenbubbelnivån i förhållande till jorden (du skulle bli förvånad över hur många människor som gör det).
  3. Använd rätt säng temperatur; det finns vanligtvis på taggen på trådspolen. Alternativt kan du slå upp det på Internet eller öka det först med cirka 5 grader åt gången.
  4. Du kan extrudera lite för det första lagret genom att öka extruderingsmultiplikatorn för det första lagret , eller lägg till extra temperatur i extrudern (öka med 5 grader Celsius).
  5. Att skriva ut kant eller lägga till öron eller skivor som är integrerade i din design kan också fungera för att skapa mer grepp.

Och ja, du bör ta bort maskeringstejpen innan du sätter på glaset eftersom det bara fungerar som en isolator.

Tack så mycket, Oscar. Jag kommer att påverka dessa förändringar och meddela dig.


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 4.0-licensen som det distribueras under.
Loading...