Fråga:
Praktiskt gäller att utjämna PLA-tryck med kloroformångor
Klara
2016-02-23 16:53:12 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ett sätt att ge PLA-utskrifter en jämn yta är behandling med kloroformångor (eller andra lösningsmedel, som nämnts i detta svar). Denna metod finns även på Ultimaker-webbplatsen. Jag skulle vilja prova det på några av mina tryck.

Vilka är de praktiska problem som jag borde vara medveten om att använda kloroformångor? Jag letar efter råd gällande förångningstemperatur, exponeringstid som ger en fin finish och alla andra upplevelser.

Varning! Kloroform är en måttligt giftig kemikalie! Jag närmar mig bara den här metoden eftersom jag har tillgång till ett välutrustat kemilaboratorium med en dragskåp.

Disclamer: Frågan handlar inte om säkerhetsproblemen med kloroformångor. Det handlar om hur man får bästa resultat efter bearbetning med minst försök och fel.

Två svar:
tbm0115
2016-02-23 21:17:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det här Reddit-inlägget verkar ha en bra test- och feldialog.

Detta Thingiverse-inlägg, tillsammans med många andra referenser online, föreslår att resultaten är mycket lika de för en acetonbehandling med ABS. Jag känner inte till det inre arbetet med hur det fungerar, men det allmänna rådet är att vara medveten om vad du arbetar med. En värmeinducerad ångbehandling verkar ge den bästa ytfinishen, men kan vara svårt att spåra korrekt exponeringstid. Det verkar som den tid som krävs för att uppnå en önskvärd ytfinish beror på storleken och öppenheten hos funktionerna på objektet. Med öppenhet menar jag hur jämnt ångan kan fästa sig på objektets yta jämfört med andra funktioner. En del denna variation kan minskas genom att effektivisera processen. Kanske om du hittade ett sätt att rotera antingen delen eller ångbehållaren under processen. Detta kan säkerställa att kontakt skapas i små hörn / funktioner. Andra variabler att tänka på kan vara:

  • Om en gradvis minskning av exponeringen är nödvändig (som med de flesta värmebehandlingsoperationer);
  • Hur mycket temperatur påverkar tiden. De flesta sidor jag har läst nämner 100C som temp för att förånga kemikalien;
  • Storleken på "förångningskammaren" i enlighet med hur mycket av kemikalien som finns. Jag har använt en gallonfärgburk fodrad med lätt dabbad pappershandduk med aceton för en del mellan 1 "^ 3 till cirka 4" ^ 3.

Det är allt jag kan tänka mig för närvarande, som potentiellt kan ha störst inverkan på processen. Precis som med 3D-utskrift finns det inte ett enkelt sätt att definitivt veta hur dina delar kommer att bli. Den stora skillnaden i formen på dina delar kan kasta bort alla "beprövade processer" du kommer med. Förhoppningsvis ger detta dig en uppfattning om vilka saker du ska se upp för när du börjar.

Här är information om säkerhet innan OP lade till ansvarsfriskrivning Som med alla kemikalier, se alltid MSDS (säkerhetsdatablad) ! Oavsett vilken leverantör du förvärvar kloroformen från ska du skicka ett säkerhetsdatablad med produkten. Om en inte levereras borde du kunna begära en. Om de inte har en, använd inte produkten och köp inte från dem.

I de flesta fall kan du komma undan med att hitta någon säkerhetsdatablad online, men jag rekommenderar att du försöker få en direkt från din leverantör eftersom de teoretiskt sett kan ha en annan "sträng" av kemikalien. Därför kan reaktioner och säkerhetsåtgärder vara annorlunda än vad du hittar på nätet.

En snabb sökning ger denna säkerhetsdatablad som säger att kloroform har "cancerframkallande effekter" tillsammans med vissa andra långvariga, oönskade effekter. Som med alla andra säkerhetsdatablad fortsätter den att gå över bästa praxis och extremitetsgränser.

Det nämnda Reddit-inlägget har verkligen användbar info! Tack för att du delar säkerhetsdatablad och säkerhetsproblem, men det är inte den information jag letar efter. Jag frågade om praktiska bearbetningstips som exponeringstid, avdunstningstemperatur och så vidare. Jag har högre utbildning i kemi och kan hantera kemikalier säkert, inga bekymmer :)
Ledsen för det, jag vill hellre inkludera innehållet "no-brainer" för den dåliga sap som glömmer något så viktigt som MSDS lol. Jag fortsätter att pissa, jag hittade några Google Group-sidor som talade om det i min snabba sökning. Du kan också prova att söka i forumsidorna på 3DHubs webbplats. Den peer-baserade utskriftstjänsten har några efterbehandlingsartiklar som flyter runt.
X3msnake
2017-01-30 06:12:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Förutom att förånga med värme kan du använda en finfördelare och göra kall ånga. Tiden är cirka 1-5 minuter vid 45 ° C för en 10x10x20 mm bit som en Marvin eller en bot. Jag har bara gjort gangster-tester med den, så jag har ingen större info.

Passiv ångpolering fungerar inte med kloroform eftersom den tenderar att spricka. Det behöver bara blixt snabbt på utsidan.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...