Fråga:
Hur man ansluter glödtråd från slut till slut?
J. Roibal - BlockchainEng
2016-06-16 00:42:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Är det möjligt att ansluta två delar med 1,75 mm glödtråd ände till ände utan ändring i bredd? Jag ställer frågan eftersom jag är intresserad av att skapa en multifilamentmatare till en enda extruder och jag är nyfiken på processen att byta filament medan 3-d-skrivarextrudern fortsätter utan avbrott. Min nuvarande bästa gissning om den optimala lösningen är att någon "skär" ena änden av glödtråden och "smälter" den till slutet av en annan glödtråd.

Fem svar:
fred_dot_u
2016-06-16 01:05:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Du måste se till att fogningsdelen av de två filamenten inte "blommar" eller ökar i diameter, vilket skulle hända om det inte är begränsat vid smält- och sammanfogningstiden. Justering är också avgörande, annars har du en varierande diameter från en färg till nästa vid anslutningspunkten.

Det finns ett objekt på ebay som är precisionsborrat och har precisionsbearbetade passande ytor för att säkerställa inriktning av tråd. Filamentet förlängs genom de två komponenterna, värms upp (i fallet med videon, med en tändsticka) och de två metalldelarna skjuts ihop. Fogningen av metalldelarna skär också bort överflödig utbuktning av det smälta glödtråden, vilket säkerställer korrekt diameter.

I fallet med ovanstående föremål måste fogningsanordningarna gängas med glödtråden innan fogningen processen och måste sedan gängas av glödtråden genom att trycka dem hela glödtrådens längd.

Detta skulle vara okej om man bara sammanfogade korta längder. Tänk på hur mycket kul det inte är att behöva skjuta dessa två bitar över en hel trådrulle.

En delad enhet som gör det möjligt för en att låsa upp eller på annat sätt öppna en mussla för att frigöra glödtråden skulle kräva mycket mer utmanande bearbetning för att uppnå nödvändig precision, vilket förmodligen är anledningen till att vi inte ser en sådan produkt.

kamuro
2016-06-16 01:38:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det finns en enhet som kan göra vad fred_dot_u beskriver i sitt annars förklarande bra svar: easywelder, gjord av I3D Inno.

Det fixerar glödtråden i en separat del så att ansikten angränsar vinkelrätt och sedan värmer fogen elektriskt med en anordning som vid första anblicken påminner mig om ett hårrätjärn. skeptisk om det är tillräckligt bra för 3D-utskrift med hög noggrannhet. Särskilt om du tar hänsyn till enhetens historik (han ville skapa en anpassad O-ring från Ninjaflex), som uppfinnaren kort beskrivs på den här instruktionen: http://www.instructables.com/id/Welding -verktyg för plastfilament

starlino
2017-07-15 23:03:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Här är en snygg metod som jag kom på: - skär båda ändarna diagonalt - sätt in dem i en bit värmekrympslang, se till att de diagonala snitten överlappar varandra - skydda allt utom överlappningen med Kapton-tejp - värm överlappningen med en värmepistol. - du måste övervaka och experimentera med temperaturen. för mycket värme kommer att deformeras och bubbla glödtråden, för mindre värme kommer att resultera i en dålig anslutning - använd en multimiter med temperatursond.

Hur det fungerar?

Värmekrympslangen omsluter glödtråden slutar och skjuter också ihop dem när den krymper. De diagonala snitten ökar fogområdet. Resultaten är superstarka och sömlösa fogar. Du kan behöva göra lite slipning tills du har fastställt rätt temperatur för din installation.

Jag gjorde en video hur man gör det: https://youtu.be/eJeU9lXiQPE

Istället för att bara lägga upp en videolänk är det bättre att beskriva svaret och ge länken för mer information om tekniken.
Trevlig metod men det tar så mycket tid att det inte verkar värt att spara några meter glödtråd. Tid är pengar :-)
user802599
2016-06-20 10:12:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har inte provat det här men det har jag tänkt på. Det enklaste sättet att prova detta som jag kunde tänka mig var att försöka skära ändarna plana och sedan använda ett lödkolv eller bara skrivarnas tryckmunstycke för att smälta ändarna och sedan snabbt pressa ihop dem, sedan kan du slipa filamellen för att försöka städa upp kopplingen.

Jag tror att vad som skulle fungera bättre än att försöka få bredden perfekt skulle vara att se till att din skrivare fyller på när den träffar skarven så över eller under extrudering spelar ingen roll så mycket eller har skrivaren flyttat till sidan av trycket och pressas ut i tunt luft medan du kommer förbi skarven. Jag har gjort detta när jag byter filament under en utskrift genom att pausa skrivaren och byta filament.

user7830
2017-07-19 17:57:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

-idén är bra och jag vet med säkerhet att många arbetar på den, men om du vill att det ska fungera smidigt kan du behöva fixa enheten (som är sammanfogning av två filament) någonstans nära din skärmaskin (om någon) som är ordnad att klippa filamentet ... detta är ett annat sätt att utföra uppgiften automatiskt men du kan göra det separat med tillgängliga enheter för att klippa och sammanfoga de två filamenten.

länkar nedan:

http://diy3dprinting.blogspot.in/2014/07/fuse-clamp-filament-welding-device-for.html

Beskriv processen snarare än att länka den, länkar kan gå sönder och information går förlorad. Länkar är bra så länge du beskriver processen här. Just nu har jag ingen aning om vad ditt svar säger.


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...