Fråga:
Min uppvärmda glasskrivsäng fortsätter att flisa och spricka. Hur kan jag förhindra detta?
Martin Carney
2016-01-14 03:00:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Min termoplastiska FDM-skrivare har en uppvärmd säng och använder glas som tryckyta. Ibland går glaset helt eller sönder när jag tar bort mitt tryck. Detta händer oftast när utskriften har ett stort område i kontakt med glaset.

Vad kan jag göra för att detta inte ska hända?

Vilken typ av glas är din byggplatta gjord av?
Vilka filament upplever du det här mest? Vilken skrivarmodell? Och vilken metod använder du när du försöker ta bort föremål från glasplattan?
@PostEpoch Mestadels PLA och lite ABS. Skrivaren är ett Zeni Kinetic Origin, som du inte har hört talas om eftersom företaget gick i konkurs. För att ta bort delar använder jag en skrapa för att arbeta mellan glaset och utskriften.
Återigen spelar glastypen roll. 3 mm borosilikatglas bör vara bra.
använd inte metall på glas, det kommer att orsaka att det går sönder så småningom. detta gäller särskilt pyrex.
Fem svar:
#1
+8
tir38
2016-01-16 10:37:41 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag använder limstickmetoden. Jag gillar att ta ut min byggplatta och lägga den i frysen. De olika koefficienterna för termisk expansion mellan glaset och plasten innebär vanligtvis att delen bara dyker upp i frysen.

#2
+6
Martin Carney
2016-01-14 03:11:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Några saker jag har provat som har hjälpt:

Lägg ner ett lager maskeringstejp. De flesta som gör detta använder blå målartejp. Plasten ska hålla sig fint under utskriften, men släpps ändå ganska lätt när du tar ut trycket från den uppvärmda sängen.

Lägg ner en senare Kapton-tejp. Principen är densamma som maskeringstejp, men Kapton-tejpen har en slät yta och är tåligare än maskeringstejp. Undersidan är att Kapton-tejpen är mycket dyrare, och att applicera det korrekt är MYCKET mer arbete, eftersom du måste använda vatten och du måste hålla bubblor från att komma under det.

Lägg några ABS-skrot i en flaska aceton och låt acetonen bryta ner ABS tills du har en uppslamning. Sprid denna uppslamning så jämnt som möjligt över byggplattan och låt acetonen avdunsta. Detta lämnar en tunn ABS-film på plattan och släpper ut mycket bättre än om du skriver ut direkt på byggplattan. Jag rekommenderar att du använder klar ABS om du kan, eftersom en del av det kommer att hålla fast vid din utskrift och tydlig blir minst synlig. Du måste använda den igen regelbundet, eftersom den kommer med ditt tryck där det rör vid byggplattan. VARNING : Använd lämplig ventilation och undvik kontakt med aceton. Det där är inte bra för dig. Det är också brandfarligt, så håll en brandsläckare i närheten.

Jag föredrar metoden ABS / acetonslam, men den kräver god ventilation och en praktisk brandsläckare. Observera också att du inte behöver skriva ut i ABS för att använda en ABS / acetonuppslamning; Jag skriver främst i PLA och det gör ingen skillnad.

Jag har också hört talas om andra som använder en limpinne eller någon annan ytbehandling som möjliggör god vidhäftning under utskrift samtidigt som det är enkelt att ta bort.

Du nämner att du behöver vatten för att applicera Kapton ... Jag känner inte till det här. Kan du peka mig någonstans med mer information om det? Jag applicerar det bara mycket långsamt och använder ett kreditkort för att släta ut och förhindra bubblor.
@DustinWheeler Den första [videohandledningen] (https://www.youtube.com/watch?v=BEFFHMJXEFg) när jag googlar "[applicerar kaptonband] (https://www.google.com/search?q=applying% 20kapton% 20tape) "använder denna teknik.
Jag tror inte att du verkligen behöver en brandsläckare för aceton, men en rekommenderas nästa en 3d-skrivare. Sättet det brinner är inte så farligt och tar också hänsyn till vilket tunt lager du kommer att applicera https://www.youtube.com/watch?v=ZJWhfpWlGFg
#3
+1
Eric Johnson
2016-01-14 03:20:40 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Du kan försöka använda en flotta med en botten som inte är 100% solid. Något med linjer eller korsade linjer kommer att minska kontaktytan med sängen vilket gör det lättare att ta bort.

Obs! Om du minskar vidhäftningen till sängen blir det mer troligt att utskrifter misslyckas.

#4
+1
mblaster
2016-03-24 13:43:29 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Richrap hade ett detaljerat blogginlägg om den här frågan.

TLDR: Skärmskydd av glas (för ipads eller andra surfplattor) är väl lämpade för att skydda glaset från flisning.

Även om länkar kan vara användbara, är det vanligtvis god praxis att ge en kort översikt över vad länken förklarar i fallet med [länkrot] (https://en.wikipedia.org/wiki/Link_rot). Det är för närvarande oklart att länken nämner skärmar av glas.
#5
  0
entropicCreator
2019-04-30 02:28:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har två förslag.

Först får du bättre glas. högkvalitativt borosilikatplattglas, minst 3 mm tjockt, bör rycka av även skrapa med en rakhyvel.

För det andra, skrapa inte det med en rakhyvel, lägg det hela i frysen (eller kylen eller framför en fläkt, var som helst), borsilikat är känt för att ha en mycket låg termisk koefficient, så plasten kommer att krympa mer än glaset och ska springa av direkt

låt den svalna till rumstemperatur innan du kyler den i frysen eller så spränger du sängen efter sängen i termisk chock


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...