Fråga:
Vad är det bästa sättet att ansluta 3D-utskrivna delar?
ʇolɐǝz ǝɥʇ qoq
2016-01-13 02:24:44 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag vill skriva ut en modell av en djurcell.

Vad jag har hittills: Jag lyckades använda olika färger för att skriva ut de olika delarna av cellen.
Min fråga är: vad är det bästa sättet att ansluta 3D-tryckta delar i plast?
Lim? Smält plast? Jag behöver den för att ha en stark anslutning och inte särskilt synlig när den används bra och helst torkar snabbt.

Vilken utskriftsteknik och vilket material använder du?
Jag röstar för att stänga den här frågan som off-topic, eftersom den inte specifikt handlar om 3D-utskrift: som den för närvarande är formulerad är det bara en fråga om hur man (i allmänhet) fäster föremål, och det faktum att de är 3D-tryckta är sekundärt . Åtminstone bör frågan specificera en 3D-utskriftsprocess och material så att svaren kan fokusera på det.
@TomvanderZanden När utskrifterna är för stora måste de skrivas ut i flera delar. För att montera dem måste de vara anslutna. Även om denna anslutning inte beror på storlek, tycker jag att det är en giltig fråga.
Moreso, den här frågan handlar åtminstone om vad som håller fast vid ABS-plasten som är mycket mer specifik för 3D-utskrift. Inte heller detta är också "snabb prototyping".
@EricJohnson Min invändning är att frågan inte ändras om du utelämnar "3d-tryckt". "Hur borrar jag ett hål i en 3d-tryckt del?" minskar till "Hur man borar ett hål?" för det faktum att det är 3D-tryck är irrelevant. Detsamma gäller limning, utjämning, målning osv ... Frågorna bör tydliggöra hur det faktum att delen är 3D-tryckt är relevant.
Snälla snälla snälla! Om du stänger som utanför ämnet, fyll i en anpassad anledning för att förklara varför, * inuti * rutan för nära anledning. Detta hjälper alla.
Jag håller inte med att stänga detta ämne. Problemet är mycket specifikt för 3D-utskrift på grund av det material som används som är specifikt för 3D-utskrift. Till exempel, var hittar du PLA-plast som vanligtvis används förutom 3D-utskrift? Så vad är det bästa sättet att ansluta PLA 3D-tryckta delar tillsammans? Om du har en kombination av PLA-objekt och ABS-objekt, vad gör du? Det här är inte frågor som skulle komma upp i ett forum som inte skriver ut 3D. En person som gör 3D-utskrift behöver dessa tekniker som en del av sin verktygslåda - att välja rätt lim / cement / epoxi är extremt relevant.
Jag tror att det är ämnet av de skäl som @TonyHansen ger. Men "det bästa" gör det meningsbaserat och det kan också vara för brett. Jag föreslår att omformulera den ("Hur man skapar en stark / hållbar anslutning") och ange vilket material som används.
Jag tycker att det här är ämnet, men som det är, kan det vara antingen för brett eller för åsiktsbaserat och ber om ett * bästa * över ett brett spektrum av material
Den här frågan håller jag med om det inte är ämnet, men mycket liknande frågor skulle vara på ämnet. Exemplen på limning av bitar på grund av maskingränser skulle vara ämnet. Exemplet med att borra ett hål skulle vara på ämnet - Jag har borrat hål i 3D-tryckta föremål och det är INTE som att borra hål i andra material. Eftersom närbesläktade frågor skulle vara på ämnet, finns det en mellanväg? Kan vi svara med 3D-utskrift specifik information och föreslå att ytterligare svar bättre kan hittas någon annanstans?
Tre svar:
#1
+7
hroncok
2016-01-13 02:29:13 UTC
view on stackexchange narkive permalink

För ABS-utskrift rekommenderar jag aceton. Det är inte ett lim, men det kommer att lösa upp plasten lite och om du applicerar den på båda anslutningsdelarna och skjuter ihop dem kommer de att hålla kontakten efter att acetonen torkat. Det torkar dock inte så snabbt och du måste vara försiktig så att du inte förstör föremålet.

För PLA använder jag vanligtvis superlim ( Cyanoakrylat).

Och du _ ska_ alltid ha ordentlig ventilation när du arbetar med aceton.
#2
+5
TheNewHobbyist
2016-01-13 08:19:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

För ABS använder jag ett gel-superlim ( Loctite är min nuvarande favorit), det verkar smälta samman ABS-delarna något och ger en bra bindning. En uppslamning av gammalt skrot ABS och aceton fungerar också bra, men jag tycker att det kommer att avdunsta även om det lämnas i en sluten murarburk över tiden. Den lilla munstycksapplikatorn och det faktum att den inte verkar avdunsta gör superlim till det bättre valet för mig.

Gelens superlim fungerar "OK" för PLA men jag har haft delar som misslyckats efter att ha tagit en liten tumla. Jag började precis använda detta akrylcement för PLA. Det härdar väldigt snabbt men verkar smälta PLA på samma sätt som ABS-alternativen gör.

För interna sömmar vill jag sätta en pärla med "hög prestanda "hett lim över sömmen. Det är bara lite flexibelt och verkar göra ett bra jobb med att ta droppar.

Slutligen gillar jag (men har inte behärskat) friktionssvetsningsdelar tillsammans med en Dremel. Matt Griffin på MAKE Magazine skrev mycket bra om tekniken här.

Jag andra friktion svetsning förslag. Det skapar mycket starka band. Det kräver dock mycket övning. För närvarande begränsar jag min användning till svetsar som jag kan göra som hamnar dolda.
#3
+2
Eric Johnson
2016-01-13 03:08:56 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Efter att ha utfört de processer som hroncok beskrev kan kanterna på utskriften avslutas med en 3D-tryckpenna. Pennan pressar ut trådar som ett vanligt skrivhuvud gör, men hålls i handen. Filamentet kan strängsprutas på det tidigare klyftan mellan de två tryckningarna. Den smälter mellan de två sidorna och kan avslutas för att skapa en smidig anslutningspunkt.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...