Fråga:
Skulle 3d-tryckta föremål utgas i vakuum?
Sparkler
2016-01-13 04:10:13 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag vill tillverka en provhållare och skuggmasker för användning i vakuumkammare. Typen av tryckmaterial är inte viktigt för mig PLA / ABS / PC-ABS / nylon. Är det ett verkligt problem?

Vilket material vill du skriva ut?
Skulle det skada att bara prova och se? Det skulle definitivt vara ett intressant experiment. Om du någonsin testar det bör du lägga upp en del av informationen på det här inlägget.
@thethirddimension abs, pla, jag bryr mig inte.
@tbm0115 Jag vill inte riskera det när dyr utrustning är inblandad.
bryr du dig inte om det är någon av de två eller bryr du dig inte alls?
Skulle det vara möjligt att anta att om utskriften överlever 2 atm, skulle den överleva ett vakuum?
@thethirddimension bryr sig inte alls, så länge det inte är esoteriskt
@Sparkler det är förståeligt. Synd men lol
Vilken typ av vakuum kör du? Jag har turbo-pumpar som kan komma upp i 1e-7 torr och massor av små 3D-tryckta delar ... Jag har alltid misstänkt att det skulle vara ganska hemskt utgasning så vi brukar använda 3D-tryckta delar på utsidan av våra vakuumkammare .. .
Några av dessa är också 3D-utskrivbara https://en.wikipedia.org/wiki/Materials_for_use_in_vacuum#Plastics
Jag röstar för att stänga denna fråga som "oklart vad du frågar" eftersom författaren vägrar att ange vilket material och tryckprocess som används.
@TomvanderZanden "vägrar" ??
Kanske "vägrar" var inte ett bra ordval, men "jag bryr mig inte" är lite konstigt. Frågan anger inte ens vilken process (FDM, SLS, ...) som skulle användas för att göra utskrifterna trots att både process och material kan vara viktiga faktorer.
@TomvanderZanden-frågan uppdaterad
Ansvarsfriskrivning: Jag jobbar inte för dessa killar. Titta på MadeInSpaces 3D-skrivare och material ... De spenderade en stund på att göra en skrivare redo för användning på ISS och jag vet att de spenderade tid på att oroa sig för övergaser. Du kanske till och med kan kontakta dem direkt för att fråga hur de löste problemet.
Fyra svar:
#1
+11
TextGeek
2016-01-13 23:19:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag hittade ungefär samma fråga på Gassar PLA ut?. Ett svar där pekade på en NASA-utgasningsdatabas, Outgassing Data för att välja rymdskeppsmaterial och säger att:

ABS (okänd leverantör), MakerGeeks PET och Makerbot PLA har mätts och listas i NASA-databasen.

Affisch där rekommenderas PLA för lägre utgasning, och tydlig PLA eftersom det skulle finnas färre tillsatser för att komplicera problemet.

0,56% total förlorad massa och 0,01% uppsamlade flyktiga kondenserbara material. Propert! Så det praktiska svaret är att PLA kan användas i vakuum.
#2
+10
Adam Davis
2016-01-13 20:14:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nästan allt FDM-material gasar ut även vid normalt atmosfärstryck, och i själva verket de flesta plastgaser. Vidare garanterar FDM och många andra utskriftsprocesser inga interna tomrum - vilket innebär att placera ett 3D-tryckt föremål i vakuum kan leda till brott, sprickor och möjliga explosionsrisker.

Av denna anledning skulle jag fokusera endast på SLA, eftersom modellen är tryckt i den flytande hartspoolen och borde ha en minskad möjlighet till interna tomrum.

Att hitta ett harts som har en låg utgashastighet efter härdning, går dock fortfarande att vara svårt.

För att detta ska kunna besvaras mer fullständigt måste du ange din acceptabla utgasningshastighet och de processer som används i vakuumkammaren. Till exempel skulle svaret vara helt annorlunda om du diskuterar ett elektronmikroskop mot en förstoftningskammare. Som en början kan du överväga företag som är specialiserade på konstruerade material avsedda för vakuumanvändning. De kanske kan ge vägledning om vilket av deras material som kan vara 3D-tryckt och användbart i din installation.

Jag håller med och vill också tänka på din 3D-design. Om du har luftfickor i din modell utan explosion kan du skapa en konstgjord läcka i din vakuumkammare. Jag är inte medveten om luftfickor (hur små de än är) är helt undvikbara i FDM i allmänhet (jag antar också att detta är vad Adam säger i andra stycket).
#3
+5
Kyamon
2017-02-02 15:26:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Detta beror naturligtvis på det ultimata trycket du behöver. Jag har gjort några tester med LEGO-bitar (ABS) i vakuum och nådde 10 -5 mbar utan problem. Jag försökte inte gå ner.

Annars kan du titta här: En 3D-tryckt stråldelare för polära neutrala molekyler.

A Formlabs stereolitografi maskinen användes där och producerade ett material som i grunden är PMMA. Tryck inom 10 -8 mbar-intervallet är möjliga med det. Nyligen har Formlabs presenterat ett harts som producerar uppvärmbar plast upp till 280 ° C och som kan bakas för att komma in i 10 -10 mbar-intervallet (testat här).

Saknar du en länk? (testad här)
Du måste ha en riktigt fin vakuumpump ....
#4
+2
Thej Kiran
2018-03-26 16:58:11 UTC
view on stackexchange narkive permalink

På jobbet lägger jag en 3D ABS-del tryckt via 3d-nav (5 * 20 * 30) i kammaren vid 1 mbar. Inga tecken på brott vad som helst. Inga tecken på plötsliga läckor.

Att gå någonstans under 1mbar, dvs till 10 ^ - oändligt mbar, tror jag att teoretiskt sett fortfarande inte skulle orsaka några brott eller plötsliga läckor, eftersom den förväntade mekanismen för fel beror på trycket skillnad; [1atm-1mbar] ~ = [1atm-10 ^ -infinity mbar].

Baserat på ovanstående har jag gjort några fler delar som ska placeras i en kammare vid 1E-5 mbar.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...