Fråga:
Varför lyfter hörnen på mitt ABS-objekt från sängen?
Kevin Morse
2016-01-13 02:40:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag skriver ut ABS på en LulzBot Taz 5 och har ofta problem med föremålens hörn som lyfter från sängen.

Min extruder är vid 230 ° C och sängen är vid 90 ° C för första gången lager och 100 ° C för resten av skikten.

Jag har experimenterat med att använda ABS-uppslamning (ABS + aceton) på sängen för ökad vidhäftning, bygga ett skumhölje för skrivaren och variera fläkten fart. Jag har märkt att problemet är vanligare ju högre delarna är och ju skarpare hörnet är.

Att lägga till ABS-uppslamning hjälpte till för mindre delar (mindre än en tum långa) men med mina senare större delar vidhäftningen till sängen var så bra att hörnen på dellyftningen faktiskt skalade PEI-tejpen från sängen.

Jag har försökt att använda både en kjol och en kant utan förändring. Kjolen stannar på sängen, randen dras upp med hörnet.

Har inte TAZ 5 PEI-tejp?
Rätt ledsen. Jag använde bara Kapton på jobbet så jag hade det i tankarna.
Vilken fyllningsprocent använder du? Justering av utfyllnadsprocenten för utskriften bör ändra kylningshastigheten och därför de påkänningar som genereras av temperaturskillnaderna när du skriver ut.
50% antar jag att samma skulle kunna sägas om att sakta ner utskriften ???
50% är ganska högt. Jag använder ofta 10-15% och utskriften är fortfarande väldigt robust - även med ett enda skal.
Elva svar:
#1
+18
tbm0115
2016-01-13 04:01:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det finns många olika tillvägagångssätt för att lösa problemet och de flesta av svaren finns redan på plats. Den grundläggande orsaken till "vridningen" är dock felaktig och inkonsekvent temperatur över materialet.

Om det finns för mycket fluktuationer i temperaturen över objektet i detta uppvärmda tillstånd kan det leda till snedvridning. Anledningen till att du ser detta mestadels på byggplattan är att temperaturen i de första skikten av smält plast varierar mycket mer mot byggplattan än mot högre lager. Observera att du kan se ytterligare snedvridande mittutskrift med ABS och detta kan vara ett resultat av ett drag eller plötslig sänkning av omgivningstemperaturen.

Så, för att hjälpa till att lösa ditt problem, här är några förslag (ledsen om det finns dubbletter):

  • Helt stäng / försegla maskinens byggyta för att minska (eller eliminera om möjligt) drag och förhindra att maskinens naturliga värme släpper ut.
  • Öka temperaturen på din byggplatta. Jag använder nästan uteslutande ABS på min skrivare och jag håller min HBP vid cirka 112C. Jag bor dock i nordvästra USA, så mitt klimat är naturligt kallare än säga Florida.
  • Alternativt, försök att sänka munstyckets temperatur till en lägre punkt i ABS-smältningen räckvidd. Detta kommer bara att förkorta klyftan mellan inkonsekvenser i temperatur över lager. Det är vanligtvis bättre att skriva ut vid lägre temperaturer om du kan hjälpa till. Uppenbarligen finns det skillnader i glödtråden, så du måste hitta den "söta fläcken".
  • Se till att din byggplatta är platt och att din tejp inte har bubblor. Att din BP är platt bör inte vara en bra idé, men om din kaptontejp (eller vad du än använder) har bubblor kanske din nypryckta plast kanske inte får samma temperatur från BP som resten av din del. Detta är en dålig sak som nämnts tidigare.
  • Använd extra vidhäftningstekniker som "ABS-lim" (ABS med aceton) eller till och med hårspray. Det här fungerar ungefär 80% av tiden för mig, men kan göra det lite svårt när du tar bort delarna från BP.
#2
+10
amra
2016-01-13 03:54:00 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det vanligaste problemet med hörn är låg temperatur på uppvärmd säng. Ställ in uppvärmd bäddtemperatur till 110 °. Om detta inte hjälper kan du försöka ställa in brim i din skivare.

Problemet kan orsakas av andra problem. Du hittar ytterligare tips i följande felsökningsguider:

#3
+8
VirtualMichael
2016-01-13 03:25:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Att lägga till en manuellt tillagd kant med större bulk vid hörnen och som du kan klippa av efter utskrift skulle hjälpa. Mina större tryck kommer från skrivaren och ser ut som tält med betongvikter bundna till hörnen.

”vikterna” fästs på trycket med mycket korta 2-3-lager (beroende på tryckstorlek) liknande remsor som gör dem enkla att ta bort med hjälp av sidoskärare. "Vikten" räcker vanligtvis för att hålla hörnen på mitt måltryck på plattan i kombination med en svag uppslamning.

#4
+7
hroncok
2016-01-13 03:09:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Detta är ett vanligt problem med ABS. Du kan förhindra det genom att stänga skrivaren inuti en låda / kammare - det kommer att skapa en varmare miljö och det strängsprutade materialet kommer att svalna långsammare och därmed inte skapa en sådan spänning.

Annat alternativ är att använda PLA istället, om möjligt, är problemet inte så viktigt med PLA.

Jag har stängt hela skrivaren i en skumugn. Det blir ganska varmt inuti.
och problemet kvarstår?
#5
+5
WalterV
2016-01-13 03:02:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Lösningen som jag föredrar att förhindra ABS-uttag är att använda Blue tape på sängen och sedan sprida ett tunt lager av Polyvinylacetat (Vinavil lim).

Om din skrivare tillåter det kan du också skriva ut med sängen vid 110 ° C.

Som nämnts i frågan. Jag har använt ABS-uppslamning för att hålla delen fäst vid Kapton-tejpen på sängen och uppdragningen var så stark att den skalade tejpen från sängen. Jag antar att jag letar mer av anledningar till att delen drar upp i första hand.
Blue tape är inte Kapton tape. Det är ett maskeringstejp med värmebeständighet.
#6
+4
Demis
2016-07-04 00:12:00 UTC
view on stackexchange narkive permalink

För att svara på den specifika frågan om "varför" hörnen lyfter ut verkar det ha att göra med den termiska expansionen (eller krympningen) och ytans vidhäftningsyta.

Materialet deponeras varmt och även efter att det svalnat är det fortfarande varmt och när det svalnar krymper det tydligen i storlek något. Varje lager producerar därför lite kraft och drar uppåt och mot skiktets mitt när skiktet krymper. Så varje lager är faktiskt i ett tillstånd med lite dragspänning. Över ett fåtal lager kan detta inte orsaka någon märkbar effekt, men när fler lager läggs till ökar den totala kraften som drar på bottenlagret.

anledning till att detta påverkar hörn mer än bulkytoregionerna är att den totala ytarean som håller delen till bädden är mindre vid skarpare hörn, så att mindre kraft krävs där för att övervinna bäddens vidhäftningskraft, vilket får hörn att lossna så småningom.

Eftersom detta är en artefakt av termisk expansion, kommer försök att upprätthålla en enhetlig temperatur över utskriftsvolymen / den utskrivna delen troligen mycket (till exempel genom att stänga skrivaren, som andra har sagt). / p>

Förutom de tidigare förslagen föreslår följande papper att avfasning (rundning) av hörnen kan hjälpa till med detta (om din design tillåter det):

D. D. Hernandez, "Faktorer som påverkar dimensionell precision hos konsument 3D-utskrift", Intl. Jnl. Aviation, Aeronautics and Aerospace (2015)

"Om det undre lagret inte fäster på lämpligt sätt vid tryckbädden, kommer kylningsprocessen och materialkrympningen i lager ovan att tendera att dra vid de minsta egenskaperna, med den minsta ytan i kontakt med sängen, vilket gör att delar av trycket snedvrids. Skarpa hörn längst ner på utskriften utgör ett särskilt problem. "

Sidotanke: Jag undrar om att variera sängtemperaturen under utskriften (till exempel sakta sänka den till rumstemperatur när fler lager skrivs ut) skulle hjälpa, eftersom en konstant sängtemp teoretiskt skulle ge en vertikal temp-gradient för en mycket hög del. Tror inte att jag har sett någon försöka det (förmodligen för att Cura inte automatiskt infogar dessa g-kodkommandon för oss). Det skulle dock inte vara för svårt att infoga egna sängtemp-kommandon i hela g-kodfilen, men det skulle ta längre tid att tempstabilisera mellan lager.

#7
+4
Diesel
2017-04-08 22:48:56 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Som svar på frågan "varför lyfter hörnen vid användning av ABS" har svaret att göra med värmeutvidgningskoefficienten (eller sammandragning).

ABS, jämfört med PLA, har en högre koefficient vilket innebär att när temperaturen på din del förändras desto mer kommer delen att deformeras. Med 3D-utskrift är materialet som extruderas från munstycket ganska högre än byggkammaren. När skikten skrivs ut och extrudern rör sig uppåt är de lägsta skikten svalare än skikten ovan och krymper med tiden.

För vinklade delar är detta ett större problem än för runda delar. Med vinkeldelar (delar med skarpa kanter i X- och Y-axeln) när de svalnar ökar de inre spänningarna som orsakas av kylning och kan inte lösas i bara xy-axeln och kan inte röra sig in i byggplattan. Delen lyfter sedan upp för att minska dessa spänningar.

En kant eller flotte är ett tunt lager som helst kyls med en konstant hastighet genom ut som effektivt ökar bindningen av din del till byggplattan. Abs- och abs-limning är starkare än abs-limning till vad din byggplatta är. För de flesta delar är detta tillräckligt för att hålla god vidhäftning medan din del bygger och svalnar. Höjer temperaturen på byggplattan minskar också spänningen i randen / flottan genom att minska skillnaden i temperatur. Det är därför det är de bästa lösningarna för att stoppa abs från att lyfta.

Om din del är tillräckligt stor eller vinklarna är ganska skarpa i XY, (tänk till exempel på en femspetsig stjärna). Då räcker det inte nödvändigtvis med randen för att förhindra snedvridningen. Det är där "hjälparskivor" "musöron" osv. Är hjälpsamma. Dessa, när de är spridda runt de yttre skarpa hörnen, ökar flottans ytarea och minskar även vinklarna för den termiska kontraktionen på grund av kylning.

Observera att medan jag pratar specifikt om ABS kommer detta att gälla alla material om delgeometrin eller materialegenskaperna har samma problem. Nylon är till exempel en smärtsam att skriva ut av liknande skäl.

Det sista att säga är att allt om detta är för ingenting om din byggplatta inte är både plan och plan.

#8
+2
Eric Johnson
2016-01-13 05:01:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag rekommenderar att du använder en flotta på din utskrift. En flotte är några lager som skrivs ut på sängen innan utskriften börjar.

Ju större du gör flotte, desto starkare blir mitten av den. Kanterna kan ske, men insidan där ditt tryck är kommer att vara bra. Att använda en flotta som huvudsakligen består av linjer istället för solida ytor skulle medföra en mindre risk för vridning eftersom den bara kunde ske med linjerna.

enter image description here

#9
+2
EvilTeach
2017-04-08 06:35:42 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ett annat tillvägagångssätt är att placera musöron på alla hörndelar, så att du klämmer av utskriften efteråt.

Se Musöron besegrar hörnkrullningsmonster.

#10
+1
StarWind0
2016-06-16 18:46:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag tror att du svarade på din fråga i ditt uttalande. Lulzbot och ABS. Lulz har inget hölje.

Försök använda PLA för ett friluftssystem. Eller bygg ett hölje. Följande kan du lägga till lim eller hårspray.

Men jag lovar dig att du kommer att möta detta problem med alla utomhusskrivare. Jag använder bara ABS på mina FFCP: er. Även med sina passiva värmekamrar planerar jag att flytta till PLA för alla mina skrivare.

#11
+1
0scar
2018-05-28 16:23:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det här inlägget är tänkt att dela erfarenheter med produkter som får dina produkter att hålla fast vid sängen. Detta är inte tänkt att vara en marknadsföring av produkterna! I andra svar har jag sett svar som antydde till Elmers limpinnar.

Jag har skrivit ut direkt på aluminiumvärmebädden från dag 2 i i3 Prusa klon (Anet A8) skrivare och glasbäddarna i Ultimaker 3 Extended och min HyperCube Evolution med en PVA-baserad spray (3DLAC, men det finns fler produkter med liknande effekter, t.ex. limpinnar). Detta fäster så bra att PLA och PETG endast kan tas bort efter att du har svalt ner sängen helt. För ABS kan du använda DimaFix som kan användas för ABS eftersom det ökar greppet med ökande temperatur där 3DLAC förlorar grepp över 80 ° C (enligt teorin). Efter att ha testat DimaFix på högtemperaturbäddar för utskrift av POM-glödtråd (mycket svårt att få det att klibba eftersom det här bär material!) Jag upptäckte att utskrifter sticker bättre med 3DLAC på glas.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...