Fråga:
Hur kan jag förhindra att min tryckta tejp fäster vid filamentet?
HDE 226868
2016-01-13 03:30:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag gjorde ett testavtryck för ett litet redskap (ca 1,5 tum i diameter) för några månader sedan, med ett hål genom mitten. Vid första försöket smälter filamentet (ABS) fast med tryckbädden, vilket innebär att jag var tvungen att spendera tio minuter på att skrapa av material för att lossa det. En lösning på detta är att använda målartejp spritt över tryckbädden.

Detta gav ett bra tryck under nästa körning. Problemet med denna metod var att en del av tejpen därefter smälte till växelns baksida; det var så tätt att jag var tvungen att kasta bort prototypen. Flera varianter av tejp gjorde ingen skillnad.

Finns det ett sätt att fortsätta använda detta tejp utan att ha en säkring till filamentet?

Tre svar:
#1
+5
tbm0115
2016-01-13 03:46:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Detta kan i hög grad bero på vilken skivare du använder. Vissa program som Makerware och Slic3r låter dig justera inställningarna för de första flotte / dellagren. Jag kan föreslå att du justerar den här "Z0" -posten till cirka 1 / 4-1 / 2 av din lagerhöjd. I huvudsak kommer det första lagret (eller två) inte att fästa lika bra.

Detta är bara ett förslag på många lösningar. Här är några andra variabler som jag kan tänka mig själv:

  • Typ av byggplattband (dvs maskering, målare, kapton, etc.)
  • Typ av material. Jag har märkt att PLA är mycket envis om du låter delen svalna helt efter utskrift och att det är mycket lättare att ta bort delen från byggplattan / flottan direkt efter att den är klar.
  • Typ av byggplatta. Applicerar du för mycket värme (om du har en uppvärmd bp) för materialet som PLA?
  • Försök sänka din lagerhöjd. Detta kommer att säkerställa att varje sträng inte har för mycket ytarea och därför mindre chans att det kommer att skapa ett vakuumpåverkan med byggplattan. Detta kan dock leda till en sämre ytfinish.
Observera att om du försöker ta bort ett "varmt" tryck, skulle jag se till att du använder ett verktyg (dvs. en spatel eller liknande) i motsats till din hand
#2
+1
Tony Hansen
2016-02-17 19:15:42 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Min allra första tanke var att du inte kalibrerade din Z0 efter att ha lagt till det blå bandet. Det låter som att skrivhuvudet var för nära skrivbädden till att börja med, och att lägga till det blå bandet gjorde det bara så mycket värre.

#3
+1
DJ bigdawg
2016-02-23 04:29:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

En sak som jag gör för att förhindra att den fastnar på tejpen. Är att lägga lim från ett lim som sticker ner på byggkudden i ett jämnt lager ovanpå tejpen.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...