Fråga:
Hur man skriver ut en överhängande båge
Tom van der Zanden
2016-01-15 01:34:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag designar en del som måste spännas runt en 11 mm bussning, och på grund av andra konstruktionsbegränsningar måste den skrivas ut med ett halvcirkelformat överhäng:

enter image description here

Detta visar sig vara mycket utmanande att skriva ut. Två exemplar av denna del måste klämmas fast runt bussningen i alla riktningar. Stödmaterial är ganska svårt att ta bort från toppen av bågen (där överhängsvinkeln är högst) och det slutar ofta med att jag tar bort för lite av stödmaterialet (så att delen inte passar runt bussningen) eller för mycket (och bussningen kan vackla runt).

Finns det något sätt jag kan ändra designen på den här delen (med tanke på att den absolut måste skrivas ut i den här riktningen) för att göra den mer tolerant mot min felaktighet när jag tar bort stöd, eller finns det kanske något sätt att manuellt utforma stöd som är lättare att ta bort (Simplify3D och Cura klipper inte helt det)?

Är det möjligt att skriva ut den så att din båge inte är byggd utomhus? Om inte, varför inte?
@MattClark Nej, och orsaken är inte relevant för frågan. Den del som visas här är förenklad, den verkliga delen har ytterligare geometri som gör det omöjligt att skriva ut i någon annan riktning.
kan du kort förklara varför den måste skrivas ut i exakt den riktningen?
Delen är mycket belastad, om jag skrev ut den i en annan riktning skulle den delaminera för lätt. Omfattningen av denna fråga är * endast * om möjliga sätt att få detta att skrivas ut acceptabelt i denna specifika riktning, jag bryr mig inte om någon annan lösning. Det kan vara möjligt att omforma delen för att inte behöva denna orientering men jag kan bara knappt få en tillräckligt bra utskrift på det här sättet, så något som inte är drastiskt behövs, men jag skulle fortfarande vilja veta om jag kunde förbättra det utan för mycket ansträngning.
Hur ser denna extra geometri ut?
@thethirddimension Det är irrelevant - försök inte att kringgå frågan. Det måste skrivas ut i denna riktning, period. Jag kanske lider av XY-problemet, men jag är i allmänhet bara nyfiken på om det finns ett sätt att få den här typen av geometri att skriva ut bättre än just med stöd. Jag är inte intresserad av att se över hela delen.
Jag var inte riktigt ett fan av cura och jag använde aldrig simplify3d, men Slic3r kan lösa några av dina problem. Observera att inställning av gränssnittsskikt till 2 eller 3 gör det lättare att ta bort stödmaterial.
Sju svar:
#1
+11
tjb1
2016-01-16 00:27:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Du kan ändra det som visas på min bild. Jag lade till linjer som tangerar 11mm-cirkeln och i det här exemplet sätter jag dem till ett 40 graders överhäng som borde vara bra, den övre raden är också tangent till cirkeln och enligt min erfarenhet är det lättare att överbrygga ett litet avsnitt snarare än att göra en massa av små överhäng som en båge skulle göra. Du får fortfarande en hel del kontakt men också lätt att skriva ut.

Jag gjorde något liknande detta på min skrivare där de släta stavarna går in i horisontella hål.

Angled Overhang

#2
+9
tbm0115
2016-01-15 03:23:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag tror att mycket av detta beror på skivmotorn du använder när det gäller vilka alternativ du har. Jag använder MakerWare (nu MakerBot Desktop) som har många alternativ för stödställningar samt andra användbara inställningar för din situation. Som någon annan uppgav kan justering av avståndet (till och med något) göra en värld av skillnad i hur lätt stödet tas bort. Tänk också på att stöd kan vara svårare att ta bort med större lagerhöjder, så försök skriva ut i lägre lagerhöjd.

Ofta behöver du inte använda stödstrukturer för en sådan funktion . Jag kan föreslå utskrift utan stöd med reducerad hastighet och sänkt munstycks temperatur. Detta hjälper till att säkerställa att materialet hårdnar snabbare, vilket blir användbart högre längs bågen.

Relaterat till förslaget ovan kan du fokusera din skärningsinställning på bättre överbryggning. Detta borde ge bättre kontroll över flöden / hastigheter samtidigt som det överbryggar ett gap mellan överhängande funktioner. Vissa skivmotorer gör att du kan ange en annan lagerhöjd för dessa områden på utskriften.

Så jag skulle försöka skriva ut med reducerad utskriftshastighet, munstycks temperatur (er) och lagerhöjd med stöd. Min maskin har ett intervall på 0,1 mm till 0,3, men jag har haft större framgång med att skriva ut mellan 0,12 mm och 0,15 mm lagerhöjd med ställningar i åtanke.

Sista förslaget (när absolut allt annat misslyckas) köpa några typ av upplösbart glödtråd (dvs PVA - vattenlösligt) och ställ ditt avstånd till ställning till del riktigt nära och skriv ut. Uppenbarligen fungerar detta bara om du har ett extruderhuvud eller mycket tid på händerna för att byta material och justera munstyckets temperatur för varje lager (gör inte det ...)

#3
+6
Tinkerer
2016-01-15 02:30:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Om din skrivare skriver ut stödmaterial som är för starkt fäst, kan du öka utrymmet mellan stödet och delen i vissa skivprogram. På Cura finns den i menyn "expertinställningar" (du kan öppna den genom att trycka på Ctrl + E), under texten "Support". Försök att lura med inställningen "Z-avstånd" tills du hittar rätt inställning. Du kan också ändra typen av support och stödpåfyllningsbelopp och se om det har någon positiv eller negativ effekt.

Redigera: Jag tycker att du också bör omforma din del: det verkar som att det inte kan låsa bussningen på . Halvcirkeln ska vara lite mindre för att ha lite utrymme mellan dina två delar. På detta sätt kommer bussningen att säkras säkert genom skruvarnas åtdragningskraft och precision bör vara mindre problem.

Tack för ditt svar. Tyvärr innebär det ökande separationsavståndet att överhänget kommer att sjunka mer, vilket gör delen oanvändbar. Jag letar specifikt efter sätt att omforma den här delen för att göra det bättre att skriva ut (med tanke på att detta är den riktning det absolut måste skrivas ut i) eller ett sätt att skapa support manuellt (utan att låta skivaren göra det) som kommer att göra det skriver ut bättre.
#4
+6
Tormod Haugene
2016-01-15 17:29:54 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag tror att inlägget från @ tbm0115 täcker många av de allmänna alternativen. Jag skulle dock överväga att installera ytterligare fläktar för att förbättra kylningen av modellen under utskrift.

Som påpekas av den här utmärkta artikeln, installera en fläkt kan avsevärt minska problem från utskriftsöverhäng. När det gäller vilken typ av fläkt man ska få, sa de att:

Det verkar som att fläktskyddet du väljer är mindre viktigt än fläkttypen. Fläkten fläktades konstant över lager 40 mm fläkt oavsett hölje. Att använda en fläkt ger dig också bästa möjliga luftflöde genom alla höljen du väljer att använda.

Dessutom - enligt min erfarenhet - att lägga till att ha två eller flera fläktar som blåser på modellen från olika håll ytterligare förbättra överhängprestanda. Detta beror på att alla delar av utskriften är mindre benägna att uppleva brist på kylning på grund av vindskugga - eller drag .

Stämmer detta även för andra material än PLA? Jag skulle tro att material som ABS skulle vara mer benägna att vrida mitttrycket.
@tbm0115, Vissa material drar nytta av aktiv kylning, medan andra inte gör det. Jag har inte skrivit ut ABS mycket själv, men de flesta råd påpekar att ABS ska skrivas ut med aktiv avkylning. :-)
#5
+5
TextGeek
2016-01-16 00:07:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Här är alla sätt jag kan tänka mig:

  • Sänk ner temperaturen bara lite, vilket kan minska nedgången

  • Vrid upp kylningen, som större fläkt (ar) riktade mot utskriften, så att den stelnar snabbare

  • Ändra orientering när det är möjligt (inte i det här fallet)

  • Använd lösligt stödmaterial och tvätta bort det efteråt (kräver skrivare med två huvuden)

  • Pausa utskriften när du går upp och sätt i stödmaterial manuellt (ick)

  • Utelämna stödmaterial längst upp

  • Bearbeta stödmaterialet efteråt med en mer exakt verktyg, som en borr eller slipmaskin med samma diameter som lagret. Jag väntar ivrigt på en BoxZY-skrivare som kan bytas i ett fräshuvud istället för extrudern.

  • Ta bort stödmaterialet som nu, men om du tar bort för mycket, fyll mellanrummet efter att lagret har installerats för att förhindra vackling - epoxi, smältlim, smält PLA, etc. kan fungera, beroende på hur delen kommer att användas.

  • Lägg till en skruv för att säkra lagret

Naturligtvis har alla avvägningar; men jag hoppas att åtminstone en av dem kan hjälpa till.

Steve

#6
+3
the third dimension
2016-01-15 05:08:56 UTC
view on stackexchange narkive permalink

om jag skrev ut det i en annan riktning skulle det delaminera för lätt

Om du vänder på det skulle lagerns orientering vara densamma, förutom att du skulle skriva ut från topp till botten istället för från botten till toppen.

Med bågen öppning uppåt skulle det inte finnas inget överhäng . Utan överhäng behöver du inte stödstrukturer (röd). Hålen för skruvhuvud har platta tak (grönt) som skrivaren ska kunna springa genom att snabbt flytta över dem.

Här är en bild som visar originalets orientering högst upp och min föreslagna vända orientering vid botten. Den blå panteretten är trycksängen. both orientations

#7
+3
SusanW
2016-03-10 05:47:16 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag var tvungen att designa något snarare så här, men jag gjorde den del som sveper runt röret (rör i mitt fall - bussning i ditt) till en separat bit som slits in i huvudbågen.

På det sättet kunde huvudbågen skrivas ut med dålig precision på överhänget och hylsan trycktes på sidan. Det tog lite arbete för att få slitsningssystemet att passa bra, men det var bra. De två bågarna skruvas ihop för att greppa två ärmsektioner. Det innebar också att jag kunde skriva ut de stora delarna snabbt eftersom deras precision var mindre kritisk.

Om du - som du föreslår - absolut måste skriva ut på det här sättet, vad sägs om att dra toppen av bågen uppåt liten; gör det lite "gotiskt" om du förstår vad jag menar. Detta är en variation på tjb1s idé ovan, men istället för att ha en lägenhet högst upp, organisera den så att det finns en mild punkt. På det sättet försöker inte skrivaren dra en kritisk passning över tomt utrymme, och området som skriver ut dåligt är borta från bussningen. Du kanske har slaken att sätta tillbaka stöd i.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...