Fråga:
Felsökning av dålig vidhäftning vid sängkanten
Jeff
2016-01-15 22:33:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har skrivit ut i en vecka nu på min nya skrivare och har fått fantastiska resultat, inklusive bra vidhäftning. De flesta av mina utskrifter har dock haft ett ganska litet fotavtryck.

Nu förstärker jag de typer av artiklar jag skriver ut och jag har börjat stöta på ett problem. Långa, tunna delar börjar lyftas från sängen, särskilt vid kanterna på sängen.

Jag har läst frågan om problemet med ABS och inser några ( mest) kunde gälla mig. Men jag skriver ut helt i PLA på en icke uppvärmd säng.

Min fråga är: Vad är det bästa sättet att felsöka problemet? I vilken ordning ska jag försöka fixa för att begränsa problemet snabbast?

Skrivare: Monoprice Maker Architect 3D (Mycket lik Makerbot)

Material: PLA

Uppvärmd säng: Nej

Sängmaterial: Något som liknar BuildTak ovanpå en akrylbädd. (Materialarket blev omärkt med skrivaren och jag har inte kunnat spåra exakt vad det är.)

Tre svar:
#1
+11
tjb1
2016-01-15 22:58:40 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det finns flera saker du kan prova utan att spendera mycket men även PLA kommer att skeva på en ouppvärmd säng. Jag hade en Legacy Kossel som jag bytte till en akrylbädd och hade många problem med snedvridning och tryck som drog av sängen.

Några billiga saker att prova skulle vara ...

  1. Lägga till en kant i trycket.
  2. Blå målartejp på akrylen, ta bort annat material om du gör detta.
  3. Lägg billigt glasstycke / spegel på sängen och använd hårspray / limsticka.
  4. Använd hårspray / limstick direkt på akryl. Du måste vara försiktig här eftersom första skiktets höjd är mycket viktigt för att förhindra skador på akryl från plastsvetsningen. Ett lager hårspray eller lim bör förhindra det men slå in din höjd innan du skriver ut.
  5. Om du inte använder en fläkt för närvarande kan du försöka försegla sidorna för att förhindra drag. Jag tvivlar på att detta skulle förändras mycket eftersom du använder PLA men det är ett alternativ.
  6. Om det här är dina mönster finns det steg du kan vidta för att minska vridningen som ses här.

Även många andra förslag här.

Enas om alla punkter. Kom också ihåg att hålla ytan ren. Jag kunde inte få PLA att hålla fast vid målarbandet förrän jag rengjorde det med alkohol (även * med * en uppvärmd säng).
Dessutom kommer en flotta att göra utskrifterna bredare så att det tar mer kraft att vrida sig.
Du kan också föreslå fördelarna med att använda en större flotta bredvid ditt förslag om brädor. Mycket bra svar förresten.
Menar du en kant? Flotten är vanligtvis inte större än utskriften.
#2
+2
Dimitri Modderman
2016-01-17 03:53:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag använder 3DLAC från Reprapworld på en uppvärmd säng. Människor jag träffar en gång i månaden under våra 3D-skrivarmöten använder de här sakerna på sängar som inte är uppvärmda.

Jag misstänker att det bara är hårspray, men för mig gjorde det mirakel. Speciellt utskrift av stora föremål som går hela vägen upp till kanten.

3DLAC är verkligen underbara grejer; har använt den i flera år på värmebädd och glas i aluminium. Men om klibbigheten hos 3DLAC ökar kraftigt med temperaturer upp till cirka 90 ° C, skulle Dimafix till och med vara mer klibbig upp till högre temperaturer.
#3
  0
markm46
2019-06-24 15:43:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Testa en utspädd lösning av PVA-lim (ca 5: 1 vatten: PVA) applicerad på sängen eller BuildTak-liknande ark och låt torka. Håll omgivningstemperaturen så hög som möjligt (men inte så hög att det uppenbarligen mjukgör plast på skrivaren). Big brims hjälper - överväga att lägga till dem i modellen snarare än att bara applicera dem i skivaren. Jag har använt 12 mm x 0,5 mm djupa cirklar för att få en bra effekt, särskilt på akut vinklade delar av modellen eller extremiteterna.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...