Fråga:
Hur förhindrar jag att mitt extruderhuvud blir igensatt?
Martin Carney
2016-01-14 02:50:39 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Med en termoplastisk MDF-skrivare med ett 0,4 mm extrudermunstycke har jag ofta problem med att munstycket blir igensatt.

Jag är inte säker på vad som orsakar igensättningen, men mina gissningar är damm och / eller bränd filament (från att lämna den heta änden utan att strängspruta).

Vad kan jag göra för att förhindra, eller åtminstone minimera, att extrudermunstycket täpps till?

Bonusfråga: Vilka andra vanliga orsaker till träskor är det? (dvs vad ska jag se upp förutom damm och lämna den heta änden på?)

Kanske inkludera varumärke / märke av hotend, tryckningstemperatur, typ av material och färg?
Hej @Martin Carney, jag märkte att din fråga har stått upp ett tag nu. Har något av svaren nedan kunnat lösa din fråga? Om så är fallet, skulle du ha något emot att acceptera rätt svar. Om inte, vad saknas så att vi kan hjälpa dig vidare? Om du själv har räknat ut det kan du alltid svara och acceptera din egen lösning. Tack.
Fyra svar:
#1
+9
David Maulik
2016-02-24 11:50:32 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olika typer av hotends och extrudrar kan leda till olika problem i samband med igensättning. Baserat på min personliga erfarenhet är de främsta orsakerna till träskor och sylt följande

  1. Främmande material i munstycket (smuts, damm, filament av låg kvalitet)
  2. Blandningsmaterial i hotend (kör ABS vid 220 och byter sedan till PLA utan att tömma munstycket)
  3. Överdriven indragning eller "värmeblötning" i PLA (PLA expanderar vid uppvärmning om din indragning är inställd på hög kan du faktiskt trycka på den utökade PLA tillräckligt hög för att den svalnar och inte längre kan flöda)

För att lösa dessa problem rekommenderar jag att du använder en typ av glödtråd, helst anständig kvalitet (vanligtvis $ 40 per kg), om du byter material Var noga med att rensa munstycket helt av materialet med högre temperatur. Ställ in din retraktion så lågt som möjligt för att försöka minimera utsläpp (försök .4 mm för alla metallgavlar eller 2-3 mm för makerbot-stil). För att minimera kolsyrad plast i din hotend ska du inte lämna hotendens värmare på under längre perioder. Ett sätt att förhindra att damm samlas på filamentet är att täcka över dina rullar när du inte använder dem, jag använder personligen hårnät, du kan köpa en 12-pack för ett par dollar och de håller länge.

#2
+6
HDE 226868
2016-01-14 04:35:12 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Smörjning av glödtråd är den vanligaste lösningen jag har hört talas om för att stoppa trasselstopp och träskor. Smörjning ger en smidigare körning genom skrivhuvudet. Medan du håller på med det, se till att glödtråden är ren. Det bästa sättet att stoppa sylt från damm är att först bli av med dammet.

Vissa rekommenderar rapsolja, vilket jag har hört fungerar ganska bra för båda ABS och PLA (men speciellt för PLA). Du kan till och med 3D-tryck dammfilter / smörjmedel, om du tror att det kan vara ett allvarligt problem.

Jag försöker personligen rengöra skrivhuvudet regelbundet efter varje par även efter varje tryck, om jag har tid. Något vass, som pincett, kan plocka bort bitar av glödtråd nära munstyckets spets. Jag har inte provat andra redskap än, men det finns säkert andra verktyg som skulle fungera. Jag har också hört talas om folk som reglerar temperaturen med en fläkt för att förhindra att delvis smälta bitar av filament täpper upp munstyckets insida, men jag vet inte om det är effektivt.

I vissa fall , problemet kan till och med vara lika vardagligt som ett supportproblem. Jag satte upp en gång en trådrulle, bara för att få en trassel när stödet för spolen misslyckades och lämnade filamentlinjen att dra i munstycket och täppa till den. Att vidta åtgärder för att förhindra att detta händer kan vara enkelt och effektivt. Oavsett orsak är förebyggande åtgärder alltid mitt val.

Ger inte oljan problem när den värms upp tillsammans med plasten? Eller absorberas / blandas det bara in?
@MartinCarney Jag kan orsaka problem om det appliceras tjockt. En mycket, mycket lätt beläggning bör inte påverka slutproduktens sammansättning för mycket. I allmänhet blandas det in.
#3
+5
gcatalfamo
2016-03-01 16:05:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Som allmänna råd, oavsett din skrivare, tenderar extrudrar att täppa till om: [Vissa av dem kanske inte gäller alla skrivare, men de bör vara så allmänna som möjligt]

  1. du låter glödtråden tar slut mitt tryck, de flesta extrudrar har en "död zon" mellan slipskivan och den heta änden, där filamenten sitter fast där är ditt enda alternativ att öppna extrudern
  2. du låter ett glödtråd skapar knutar utan någon närvarande för att enkelt fixa knutarna, annars sågar slipskivan glödtråden, vilket leder till (1) plus ett igensatt slipskiva: oftare mäts kvaliteten på ett glödtrådsmärke genom närvaron eller frånvaro av knutar.
  3. du låter det heta huvudet förbli varmt utan att skriva ut för länge, det fylls av smält glödtråd vilket leder till risk för att det karboniseras inuti extrudern, vilket leder igen till (1)
  4. du använder flex- eller gummimaterial som har den extra komplexiteten att slipa mot de vanliga plaststyrningarna hos filamentmatarna: beroende på Om du använder material kan du välja att undvika att använda guiderna och mata extrudern direkt
  5. du skriver ut med högre kvaliteter (t.ex. 0,1 mm) leder till lägre filamentgenomströmning som kan fastna om munstycket är för brett (och sliphjulet går för snabbt)
  6. du rengör aldrig (dvs det räcker att blåsa) sliphjulet: filamentdamm klibbar där allt mer med tiden.
  7. du låter extrudern vara för nära plattan: om glödtråden inte är fri att falla på plattan som den ska (inställningsmässigt) kommer den att fylla den varma änden uppåt och leda för träskor
  8. du skriver ut trä, tegel och derivat: de är mycket ohälsosamma för extrudern eftersom de är plast / harts laddade med träpulver. Pulvret tenderar att a) brinna och b) hålla fast vid extruderns inre väggar.

Om jag kan tänka mig mer lägger jag till dem.

#4
  0
StarWind0
2016-06-16 18:21:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

För det första gör du det inte.

För att minska sannolikheten, använd bra plast utan föroreningar.

Värm inte plasten för mycket, orsakar snabbare koluppbyggnad.

Köp handborrar, miniborrar för att rensa den.

Byt inte material mycket. Plastrester med låg temperatur tillagas när du byter till plast med hög temperatur. Återigen kol.

Sista kommer till din extruder är jag. Använd en härdad extruderspets som är mindre benägna att bära. All metall bör också hjälpa mycket, PTEF-rör blir ofta bakade i en sylt situation.

Eller gör vad jag gör. Jag använder ett gigantiskt munstycke på 1 mm. Jag har tryckt minst 20 kg plast på samma munstycke.

De andra lösningarna säger att sätta olja osv. Jag säger bara att det inte är en bra idé. Först kommer du att ha en fruktansvärd sängvidhäftning, för det andra verkar det bara fel. För att inte tala om att det kommer att vara utanför extrudern inom en KG ?. Den enda gången det är okej att använda olja är om du har en bowden-inställning.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...