Fråga:
Vad kan jag använda för att "slipa" mina ABS-utskrifter?
Jon B
2016-01-13 06:41:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har en 3d-skrivare som använder ABS-glödtråd. Programvaran jag använder genererar vertikala stöd för mina objekt före utskrift som lätt kan brytas av efter att de har använts under utskrift för att hålla skarpa vinklar uppåt som normalt skulle falla. utskriften är långt ifrån slät. Finns det ett material som passar bäst för att "slipa" utskrifter utan att skada utskriften?

Sju svar:
#1
+14
TheNewHobbyist
2016-01-13 07:58:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har en massa lösningar på detta problem men jag letar alltid efter ytterligare idéer. Jag börjar vanligtvis med att skära så mycket som möjligt med en hobbykniv. Ju mer än kan tas bort innan slipning desto bättre.

För stora utskrifter gillar jag stora generiska sandpapperark från hårdvaruaffären. Börjar med högsta grus och flyttar ner. Se till att du kasserar dina lakan när de blir helt klurade (vilket kan hända ganska snabbt) eller så kommer du inte att göra mycket.

För mindre krokar och krogar har jag en uppsättning nålfiler. De gör ett ganska bra jobb med att rensa bort skruvhål och mindre detaljer på tryckta skulpturer.

Jag har också haft en viss framgångsslipning med min Dremel när det gäller irriterande fast på stöd eller andra brister. Att ha lite hästkrafter bakom slipningen kan vara en trevlig paus. Jag har också sett trådborstfästen som används för efterbehandling av brons- och kopparfylltryck. Håll bara ett öga på din hastighet annars slipar du ett hål i ditt tryck.

Slutligen (och en som jag inte har provat) är dessa slippinnar en vän och se ut som om de skulle vara ganska lätta att använda / byta ut använt sandpapper.

Tillägg till Dremel: Överdriv inte hastigheten, eftersom det kan smälta plasten istället.
#2
+7
Kevin Morse
2016-01-13 07:10:49 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag använder normalt vått / torrt sandpapper och det fungerar bra. Om jag kommer ihåg rätt börjar jag vanligtvis med 220 och jobbar mig upp till 400, 600 och 800.

Det finns också slipskydd av skum eller gummi som fungerar riktigt bra när du slipar något organisk formad.

Kornen du börjar och slutar med beror på hur grov din yta är.

#3
+7
Pelle
2016-07-26 13:57:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag använder nagelfiler. De är lätta att få, billiga och har olika korn på vardera sidan. Du kan lägga dem platt eller hålla dem i handen och de har viss stabilitet vilket gör det ganska enkelt att slipa något som är eller borde bli platt.

Dessutom kan du fixa eventuella naglar som du skadar medan du tar bort stödstrukturer .

#4
+4
Dimitry M
2016-07-28 05:01:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

En annan metod som du kan prova är ett acetonångbad.

(För övrigt beröm till dem)

Bara så att du vet , detta är en mycket riskabel -metod, men resultatet är väldigt trevligt. Kom ihåg att jag varnade dig ... Och snälla, snälla titta på varningsvideor och öva på extrema försiktighet. Jag kan inte betona det tillräckligt. som du förmodligen inte behöver i framtiden som kan passa 3D-modellen och hälla lite aceton inuti. Därefter bör du placera en liten plattform inuti, precis som i videon. Placera burken på värmedynan. Placera nu 3D-modellen på plattformen.

Kom ihåg att aceton är ett lösningsmedel . Det betyder att det i princip smälter bort detaljerna från 3D-modellen. Så om din modell dessutom är detaljerad, bör du lämna 3D-modellen i burken under en liten tid (dvs. cirka 30 sekunder högst ). Om din modell inte är så detaljerad kan du lägga in den under mycket längre tid, till exempel fem minuter. Kom ihåg att ju längre den är inne, desto mindre detaljer!

Se också till att ta ut modellen utan att använda händerna, eftersom det kan vara skadligt. Du kan använda en trådhängare fäst vid en bit tennfolie för att ta ut den, precis som i videon.

Jag hoppas att det hjälper; var säker!

Allvarligt, var mycket försiktig när du hanterar ångan, eftersom den är otroligt brandfarlig och kan byggas upp i dåligt ventilerade områden! / p>

Detta svar överskattar risken för acetonånga. [Det är inte så illa.] (Https://www.youtube.com/watch?v=ZJWhfpWlGFg)
Ja ... Men ändå - bättre säkert än ledsen!
Det kan finnas problem med att aceton löses upp i ABS-objektet. Jag behandlade en kaffemugg med aceton (kom ut snyggt och smidigt!), Lät det sitta i några veckor tills det inte längre luktade aceton och fyllde det sedan med varmt vatten. Insidan bubblade när behållen aceton kokades bort och bubblade ut genom ABS.
#5
+2
user50220
2018-09-26 12:28:44 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det bör noteras att de föreslagna metoderna i andra svar alla har följande nackdelar:

  • Ångan verkar bara försvaga utskriften till mycket snabbare än utskriftsmjukheter.
  • Slipning smälter plasten ganska enkelt och sliter bara uttrycket.
  • Arkivering hjälper till men lämnar fläckar som kräver att hela trycket ska slipas och / eller målas.
Hej, jag flaggade detta som en kommentar eftersom det inte är ett svar i sig. Det kan finnas andra frågor om ångutjämning som detta kan vara ett svar på.
@SeanHoulihane - Jag har redigerat det för att klargöra att det här svaret pekar på nackdelarna med var och en av de andra lösningarna i de andra svaren - vilket jag tror var författarens avsikt (även om jag kanske har fel).
kommit överens. Formateringen gör skillnad.
Om slipning sliter sönder utskriften måste du fixera lagrets vidhäftning.
#6
+2
Davo
2018-11-28 19:53:35 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag gräver vanligtvis med ett avgradningsverktyg:

deburring tool

Sedan arkiverar jag vid behov, sedan slår jag den med en skotsk brite pad :

scotch brite pad

Och sedan ger jag det ett snabbt pass med en värmepistol för att göra alla områden som har blivit lättare från nötningen mörkare.

Video som visar värmepistol (men inte skotsk brite): https://www.youtube.com/watch?v=0Aj9WCabPgw

Varför inte lägga till några bilder av avgradningsverktyget och en scotch brite pad (istället för en länk till tillverkaren) för att ge mer kropp till ditt svar. Jag gillar verkligen värmepistollösningen! Jag gör samma sak med ABS-parasollstället för att bli av med den bleka oxidfärgen, bara jag använder en ogräsdödande gaseldad värmepistol :)
#7
+1
user50220
2018-11-28 11:57:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har lagt märke till att om jag skriver ut för nära sängen eller om sängen inte är jämn mot munstycket över hela sängen kommer stöden att lämna märken på utskriften där utskriften "krossades" av att munstycket var lite närmare på den sidan. I Simplify3d kan du också öka det vertikala och horisontella avståndet mellan delen och stödet, vilket gör en stor skillnad så långt som rensning, för långt men och stödet stöder inte. Jag ökar också hastigheten för stödutskrift, eftersom det direkt påverkar lagrets vidhäftning. Ju snabbare hastighet desto mindre sannolikt kommer det att bindas till modellen.

Jag använder små filer för små snabba brister, och ibland små knivar för envisa brädor. För utjämning använder jag nu ett snabbt aceton-dopp på mina delar. Vanligtvis 10-30 sekunder helt nedsänkt. Lägg sedan ner det utan att vidröra utskriften (det är väldigt grumligt) för att torka ut acetonen i ungefär två timmar för varje utskriven timme. Du kan hantera små delar inom 10 minuter om du doppade mindre än 15 sekunder. Acetonen avdunstar med tiden och magtrycket återfår sin styrka helt när all aceton är borta. Det kan ta dagar om det är en stor del (kanske 9 "x 9") och doppades i aceton i mer än 30 sekunder. Om delen luktar som aceton, förångar den fortfarande.

Doppa inte delen i aceton för mycket, du kan inte gå tillbaka. Du vill inte förlora utskriften. Du kan alltid doppa igen. Glöm värmeacetonmetoden eller den svala acetonångmetoden som tar timmar. Rekommenderar att göra det UTOMHUS och kanske en gasmask och ögonskydd, aceton är väldigt tunn och stänker oavsett hur försiktig du är. Jag försökte borsta på den men resultaten var inte särskilt konsekventa. ABS flyter i aceton, så tänk på hur du kommer att få delen nedsänkt och sedan ut utan att lämna stora fingeravtryck. Öva på några små utskrifter eller till och med skrotmodeller och misslyckade utskrifter. Konstigt nog föreslår ingen denna metod i forum. Det är mycket snabbare och enklare än de andra ångmetoderna. Torkningstiden är inte snabb men du behöver inte titta på den hela tiden.

Var alltid säker och håll aceton borta från antändningskällor som öppen eld och se till att ventilationen blir ordentlig. 100% aceton används i miljontals salonger varje dag, säkert. Att värma upp aceton i ett slutet rum har skadat människor allvarligt, så jag rekommenderar inte att du lägger till någon värmekälla.

Aceton avdunstar i vatten i samma takt som inte i vatten (utomhus) så jag ska för att försöka blanda vatten och aceton för att bromsa utjämningen för bättre kontroll och ett större bad. Även medelstora delar behöver en hel del aceton för att helt sänka ner dem. Du kan också försöka göra en sida och spela in de sekunder som är nedsänkta. Sedan när den har torkat ut, doppa den andra sidan samma tid.

Redigera:

Visst! Jag gjorde bara två skrotstycken sedan du frågade. Det är väldigt svårt att fånga glans. Dessa var cirka 15 sekunder i aceton som roterade dem för att få jämn täckning i aceton eftersom badet inte var tillräckligt stort för att helt kunna sänka ner dem. Den här metoden kan lämna fläckar men dessa är snedställda eller misslyckade utskrifter ändå. Jag förbättrade en bild för att försöka visa detaljer i lager. enter image description hereenter image description hereenter image description hereenter image description here

Kanske kan du lägga till några "före" och "efter" foton? (av samma objekt)
Ok lagt till några exempel


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...