Fråga:
Kan jag blanda ABS och PLA när jag återvinner filament?
HDE 226868
2016-01-15 03:48:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag tänker återvinna lite glödtråd från ett par nyligen misslyckade utskrifter. Jag kan återanvända dem i framtiden för grundläggande prototyper, så jag är inte bekymrad över vilken konstig blandning av färger som kommer ut (de har några olika färger).

Saken är att jag har båda PLA och ABS, i små mängder. Jag tänkte ursprungligen att helt enkelt använda var och en separat, men det föll mig att de kunde blandas.

Om jag återvinner PLA och ABS tillsammans till en tråd av tråd, kommer det att finnas några negativa biverkningar (t.ex. reducerad styrka)?

Fyra svar:
#1
+18
Tom van der Zanden
2016-01-15 04:23:32 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det här är ingen bra idé. Båda filamenten har olika smältpunkter, ABS är mycket högre än PLA. För att smälta ABS måste du värma plasten till den punkt där PLA börjar brytas ned.

Även om jag håller med om att det inte är en bra idé, tycker jag inte att det är helt osannolikt. Jag har haft framgångar tidigare med att skriva ut ABS och PLA (separat) mellan 220-225C utan utskrift. I slutändan, om du kombinerade de två materialen, måste du lära dig om vilka extruderingstemperaturer som fungerar för det nya materialet. Du kommer förmodligen att förlora mycket styrka av ABS och styvhet i PLA genom att kombinera dem, men det skulle vara ett trevligt billigt alternativ om du har en massa skrotmaterial och behöver ett enkelt knick-knack.
#2
+5
Alex Sky
2016-04-05 10:10:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Enkelt uttryckt bör PLA och ABS inte blandas i ett glödtråd.

De vanligaste problemen som de flesta skrivare upplever, som fördröjning, snedvridning osv., behandlas helt annorlunda baserat på det material du har arbetar med. Det finns många exempel på detta, och jag kommer att försöka gå igenom några av de grundläggande.

Du kommer att ha extrema svårigheter att få ordentlig lagerhäftning. Förutsatt att du har en jämn, plan, halvgrov (hjälper) yta för det första lagret, är den rekommenderade uppvärmda bäddtemperaturen 70 ° C för PLA. Med ABS kommer du att uppleva snedvridning av det femte lagret vid den temperaturen. ABS föredrar 110C för en uppvärmd säng och 80C för en uppvärmd kammare (personlig upplevelse för mest tillförlitliga resultat). Nästa utgåva kommer att fördröja och stränga. Det finns inget lyckligt medium! Faktum är att antalet frågor som till och med försöker detta är nästan för många att lista. Kvaliteten blir fullständigt skräp. Å ena sidan kommer du att ha fördröjning, snedvridning och störning av ABS när du är inställd på PLA-specifikationer, och strängar, läcker etc., när du är inställd på ABS-specifikationer.

Jag hoppas att det hjälper.

#3
+1
Che
2017-09-30 05:49:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Blanda dem, låt oss veta hur det går. Det är osannolikt att du kommer att skada din skrivare och du bara slösar bort skrot.

Jag misstänker att om du blandar i små mängder ABS (30% eller mindre) får du en PLA-mix som liknar en "trä" eller "metall" PLA-glödtråd.

För detta ändamål rekommenderar du att du försöker skriva ut med PLA-inställningar först och går därifrån.

Se till att du låt oss veta hur du går, det blir väldigt intressant att se resultaten!

#4
-1
Mark Williamson
2017-10-14 01:53:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

ja men du måste experimentera med inställningarna för att se om det smälter effektivt.



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...